Tartalomjegyzék
Bevezetés
A Vállalkozás bemutatása
Szolgáltatások, tevékenységi körök
Lehetőségek, célok
A Projekt kivitelezésében és üzemeltetésben résztvevők
Iparágelemzés
A térség idegenforgalmának jellemzése
Versenytársak elemzése
Vendégkör
Jövőkép
Marketingterv
Piacszegmentáció
Árpolitika
Értékesítési politika
Marketingkommunikáció
Kockázatbecslés
SWOT analízis
Pénzügyi terv, pénzügyi információk
Kapacitás kihasználtság, költség és bevételi terv
Várható eredménykimutatás 2017.-ben, tervezett eredménykimutatás 2018.-ra
A tőkeszükségletének leírása
Mellékletek listája
Források megjelölése
A TERVKÉSZÍTÉS CÉLJA
Jelen üzleti terv készítésének. célja, hogy felvázolja a Kék Tó Üdülőterület Működtetésének lehetőségét, és meggyőző képet adjon arról, hogy az igényelt támogatási összeg egy Fenntartható és térségileg különösen fontos vállalkozás megvalósításában elengedhetetlen.
ÜZLETI CÉL
A társaság megalapításának fő célja, hogy az ingatlant hosszú távon kereskedelmi szálláshelyként és a térséget meghatározó turisztikai szolgáltatások biztosításával üzemeltesse. Az üzemeltetést jelen esetben bérleti jogviszonyban kezdenénk meg, melynek célja, hogy bizonyítsuk a fenntarthatóságot és a nagyobb fejlesztésekhez szükséges támogatási igény létjogosultságát. A Kék Tó Üdülő üzemeltetésére alakuló Projektcég profitorientált társaság, így a működtetést megfelelő nagyságú haszon reményében indítjuk be. Profitunkat évről-évre szeretnénk növelni, amelynek azonban egy részét mindig vissza kívánjuk forgatni a vállalkozásba, amely folyamatos bővítést és minőségi javulást eredményez.
Hosszú távú célként tehát elsősorban a profitszerzést szeretnénk megjelölni, valamint, hogy a vállalkozás a környék ismert és elismert látogatói attrakciója és kereskedelmi szálláshelye legyen. Célunk egy olyan szegmens megnyerése, amely igényes, ugyanakkor családias szálláshelyet preferál.
Rövidebb időintervallumban fontos egy megfelelő imázs teremtés, megbízható kép kialakítása, valamint a vállalkozás megismertetése mind a lakosság, mind pedig az utaztatási szektor (utazási irodák) körében. Ezen célok elérése érdekében elsődleges szempont egy megfelelő marketingterv kidolgozása, amiben kiemelt szerepet kap a PR tevékenység (ez induló vállalkozások, beruházások esetében nagyon fontos), kiállításokon - rendezvényeken való részvétel az Üdülőfalu megismertetése céljából, valamint megfelelő kapcsolat-, szerződésrendszer kialakítása néhány utazási irodával, akik jutalék fejében értékesítik a kempinghelyeket, apartmanokat és a szálloda szobáit. Szeretnénk felvenni a kapcsolatot a Tourinform irodákkal, mert ezeket az irodákat nagy számban keresik meg szállást kereső külföldi vendégek.
1. VÁLLALKOZÁS BEMUTATÁSA
A BIRTOK NEVE: Kék Tó Üdülőfalu
A BIRTOK HELYE
A Kék Tó helyszíne egy közel 24 hektáros parkosított, körbekerített terület, melyen jelenleg is megtalálhatók több olyan turisztikai attrakció alapja, mely megkönnyíti a fejlesztéseket, az átépítéseket és a kivitelezést. Ilyenek a fürdésre és csónakázásra alkalmas tavak, valamint a kempingépületek és a szállodaépületek is.
Lengyeltóti városa ad otthont ennek a birtoknak, mely Somogy megyében, Fonyódtól és Balatonboglártól egyaránt 15kmre, a Balatoni Üdülő Körzet területén található a Kaposvárra vezető út közelében.
Olyan térség ez, melyben egyaránt megtalálható a Balaton közelségének előnyei és vonzása is. A Balatoni nyüzsgés elkerülésére ez a völgyben megbújó csendes, városi zajtól távol lévő, közlekedésben könnyen megközelíthető terület kiemelkedő potenciált nyújt az idelátogatóknak. Jelentős előny, hogy a Balatont látni szerető családok 15-20perc autózással kényelmesen elérhetik Fonyódot.
Jelentős célcsoportot kívánunk megszólítani és kiszolgálni a turizmus más igényeket kedvelő személyeinek is. Ilyenek például a kerékpárosok, a kutyával, háziállattal érkezők vagy épp a kisgyermekes családok. Ezen kívül is szeretnénk szélesíteni az adott célcsoportok számát, de jelenlegi Tervezetben próbálunk a minőségre és nem a mennyiségre törekedni a célcsoportok szolgáltatásainak tekintetében.
A terület önmagában is nyújt látványosságokat. A hét forrásból táplálkozó fürdőtó mellett található egy horgásztó is, valamint a meglévő karámokban a fejlesztések során visszahelyezhetőek a környék vadjai, szarvasok, őzek, vaddisznók. A sportolást kedvelőknek kialakított erdei futópálya, erdei sportpálya és sportpályák elégítik ki igényeiket.
1.1. A KÉK TÓ ÜDÜLŐFALU SZOLGÁLTATÁSAI
A szolgáltatások kialakításánál elsődleges szempontként a megfelelő profitot elérő szolgáltatásokat vettük figyelembe, melyek azonnal vagy kis beruházással elindíthatók. Ilyen a kempingszolgáltatások, az apartman házak, a fürdő és a horgásztó, valamint a rendezvények helyszíneként való hasznosítás. A rendezvények megszervezésénél és biztosításánál több partnercég, önkormányzat és szervezet is segítségünkre lesz.
A szolgáltatások minimum megvalósítása során elérhetővé kell tenni a minősítésekhez szükséges feltételeket.
Szálloda: 3 csillagos UNION STARS minősítés
Kemping: 3 csillagos minősítés
Fürdőtó: kiemelkedő fürdővíz
Istálló: 3 patkós minősítés
ALAPSZOLGÁLTATÁSOK
ÁLLATSIMOGATÓ
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS – RENDEZVÉNYHELYSZÍN BIZTOSÍTÁS
STRANDFÜRDŐ
SPORTPÁLYÁK – TENISZ, FOCI, RÖPLABDA
FUTÓPÁLYA, TORNAPÁLYA, JÁTSZÓTÉR
CSÓNAKÁZÁS
ÉTTEREM – BÁRHASZNÁLAT, JÁTÉKTEREM HASZNÁLAT
APARTMAN, KEMPING ÉS SZÁLLODAI SZOBAFOGLALÁS
BÜFÉ, KÖLCSÖNZŐ, BOLT
A másodlagos szempont a hosszú távú tervek figyelembe vétele, a szállodaépület, valamint a parkerdő és a teljes komplexumot érintő fejlesztési tervek megvalósítása. A cél, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a vállalkozás tulajdonába kerüljön az ingatlan, és további fejlesztések érdekében szükségesnek látszik egyes támogatási források igénybevétele. Ennek megfelelően a szolgáltatások kigondolásánál és megtervezésénél figyelembe vettük terület használhatóságát, a jelenlegi turisztikai igényeket, a térség látogatottságát és a szükséges eszközök és kivitelezések költségeit. Nem monumentális luxus attrakciókat kívánunk létrehozni, hanem a környezettel együttesen olyan szolgáltatásokat, melyek megfelelnek a tágabb célcsoportok igényeinek is. Ennek megfelelően a tervezetbe mind az akadálymentesítési programok, mind a családbarát programok, mind pedig a kutyás programok megtalálhatók.
A projekt üzemeltetési időszak végére szereznénk bizonyítani a szükséges fejlesztésekhez igényelt támogatási összeg megalapozását mind a vállalkozás, mind a térség igényeit és érdekeit szem előtt tartva. Ezen kivitelezés röviden összefoglalva a szállodaépület átépítése, mely jelenleg három csillagos értéket képvisel. Az átépítés teljes befejezése után 4 csillagos spa és wellness hotelkomplexumként üzemelne tovább, mely profittermelő tevékenységében kiemelkedően fontos az üzemeltetés biztosításában. A statisztikai adatok alapján a leglátogatottabb kereskedelmi szálláshelyek a 4 csillagos szállodák (forrás: KSH), melyek mind árban mind szolgáltatásban megfelelnek a turista célcsoportok igényeinek.
A szolgáltatások minden tekintetben meg kell hogy feleljenek a tágabb célcsoportok igényeinek, a gyermekektől kezdve a családokon át az egyes különleges igényeket kívánó célcsoportokig (pl. üzleti út, sportolás, lovaglóturizmus, stb.)
A PROJEKT ALAP FELÚJÍTÁSÁT KÖVETŐ AZONNAL INDÍTHATÓ SZOLGÁLTATÁSOK
SZÁLLODAÉPÜLET
A szállodaépületben az átépítés megkezdéséig használatban lehet a saját konyhával felszerelt HACCP figyelembe vételével felújított 80 fős étterem és az alsó szinten megtalálható bár, valamint a OTSZ szabályozásának figyelembe vételével a 37 darab fűtött, szigetelt, (tehát téliesített) fürdőszobás szállodai szoba is.
A szállodaépület területén használatba vehető és kereskedelmi szálláshelyként működtethető a 3db téliesített apartman ház, melyek egyenként 8 fő elszállásolására ad lehetőséget.
A szállodaépülethez tartozik a sportpálya együttes is, mely jelenleg 2db teniszpályából, focipályából és röplabdapályából áll.
A kezdéskor felmerülő szezonalitási szolgáltatások bővítésére, és a szezonalitás esetleges csökkentésére rendezvényszervezőkkel és egyéb szervezetekkel, önkormányzatokkal és hivatalokkal vesszük fel a kapcsolatot, melyekkel együttműködés útján esküvők, és egyéb közepes nagyságú rendezvények megtartása válik lehetővé.
KEMPING
A kemping területén jelenleg található egy villamos rendszerrel kiépített központi gázkazános meleg vizes szociális épület, melyben külön női és férfiöltöző, zuhanyzó és mellék helység is megtalálható. Az épület állapota és szerkezete megfelelő, a kihasználatlanság miatt pár napos karbantartási és ellenőrzési munkálatok után üzembe helyezhető. A kemping jelenlegi kapacitása 510 fő. A kialakított helyeken megtalálhatóak az elektromos csatlakozások, víz és áramvételi lehetőséggel.
A kemping bejáratánál büfé épület szolgálhatja ki a látogatókat. A saját működtetéshez egy egyszerű látogatottsági költésen alapuló üzleti tervet (belső dokumentum: büfé üzleti terv) állítottunk össze.
A kezdéskor felmerülő szezonalitási problémát a területen való rendezvényszínpad és sátorhely felállításával oldjuk meg, melyeket az előzőleg említett partnerekkel együttműködve használnánk ki. Megoldva ezzel a profit és a kihasználtság kérdését is.
FÜRDŐTÓ
A fürdőtó jelenleg 5 éve üzemen kívül van helyezve, bevizsgálása és partszéli javítása után a tó a következő szezonban már üzemeltethető. A térségben található lakosság a bezárás előtti üzemeltetés idején nagy számban látogatta ezt a legnagyobb forróságban is hűs vizű, tiszta forrásokkal táplált csendes tavat. Családok és barátok, társaságok töltötték itt szabadidejüket.
A tó mind a sátras, mind pedig a lakókocsival érkező kempingezők számára is kiemelt vonzerő lehet. A fejlesztések után pedig további faházak adnak lehetőséget a sátorral vagy lakókocsival nem rendelkező kempingezők fogadására.
A tó partján található kölcsönző épület azonnal üzembe helyezhető. Az épület szolgáltatása (kölcsönzés, értékesítés) kiadható más vállalkozásnak, vagy saját szolgáltatásként működtethető. A saját működtetéshez egy egyszerű látogatottsági költésen alapuló üzleti tervet (belső dokumentum:: kölcsönző üzleti terv) állítottunk össze.
HORGÁSZTÓ
2009-es elemzésben még specializálódott horgászkempingként jellemezték, azonban az akkori horgászat igényei gyökeresen megváltoztak. Az országos szintet figyelembe véve a különleges halak sporthorgászata vált kiemelkedően vonzóvá. Ennek a trendnek jelenleg anyagi jellegből nem tudunk eleget tenni, azonban kapcsolt szolgáltatásként a pár kilométerre lévő horgásztó lehetőséget nyújthat a különleges halfajok (tokhal, koiponty stb.) horgászataira kedvező áron és vadregényes tóparton.
A horgásztó jelenleg 5 éve nincs használva, ez idő alatt nem volt horgásztevékenység sem halászati tevékenység benne. Ez egyrészt a halak megfelelő méretűre való növekedését jelentheti, másrészt pedig a halállomány rejtélyét. A lehetőségek mérlegelése utáni szükséges fejlesztésekkel járó telepítés után a tó megfelelő élményt nyújthat az itt megszálló vendégeknek is.
A horgásztó a horgászaton kívül vagy annak helyettesítésére megfelelő lehet csónakázásra vagy vízibicikli használatra is. A fürdőtótól fizikailag is különálló tó, zavarás nélkül használható ilyen szolgáltatások, vagy épp egyéb rendezvények megtartására (pl. RC Modellhajó verseny stb.).
PARKERDŐ
A parkerdőben jelenleg található karámok állapota különös javítás nélkül megfelelő a tervezett állatok egy részének bételépítésre. A telepítéshez és fenntartáshoz szükséges vállalkozással felvettük a kapcsolatot, az engedélyek elintézésben teljes körű segítséget nyújtanak.
Az állatok betelepítése, valamint az erdő rendbetétele kiemelten fontos, ugyanis ezen a helyen egy Tanösvény is megtalálható volt annak idején, melynek felújítását és bővítését a jelen tervezetben is megvalósítjuk.
A parkerdő futópályája pár napos fizikai rendbetétel után ismét sportolásra alkalmas, és esztétikai felújítások után mind a játszóterek mind pedig az erdei sportpálya is a látogatóknak használhatóak lesznek.
1.2. LEHETŐSÉGEK, CÉLOK – FEJLESZTÉSI TERVEK A SZOLGÁLTATÁSOKBAN
A jelenlegi szolgáltatások bár több célcsoport igényeit is kielégíthetik, azonban többségében elmondható, hogy a megfelelő rendezvények hátterével, illetve a fejlesztések elmaradásával ezen szolgáltatások a szezonalitást fogják előtérbe helyezni.
A céljaink a szolgáltatások fejlesztésével, új szolgáltatások bevezetésével a teljes éves nyitva tartás és látogatóvonzás megvalósítása, mely elsősorban a téliesített, illetve nem megfelelő időjárás esetén beltéri kikapcsolódást nyújthat az idelátogatóknak.
A fiatalok igényeit nehéz kimondottan kielégíteni, mivel a divat fokozatos változásával az igények is folyamatosan változhatnak. Ezen egyrészt az ifjúsági élettel és trendekkel való folyamatos adatgyűjtés és feldolgozás lehet segítségünkre, másrészt pedig a fiatalok bevonása a rendezvényeken és a létesítmény programjaiba, szolgáltatásaiba. Teljes kiküszöbölést azonban a tervezett wellness épület szolgáltatásaival mind az aktív sportot kedvelők, mind pedig a passzív kikapcsolódásra vágyó ifjúságot ki tudjuk szolgálni.
A Létesítmény környezeti jellegéből adódóan szeretnénk az ökoturizmus fele irányítani a célcsoportok igényeit, összeolvasztva az egyéb turisztikai irányokkal.
SZÁLLODAÉPÜLET
A projektcég üzemeltetése során a fejlesztések ezen épületben kimondottan a modernizálás, környezetbarát és energia hatékony fejlesztésekre, valamint ezekkel összekapcsolva a vendégek komfortérzeteinek kielégítésére szolgál.
Elsődleges cél a projekt végén annak bizonyítása, hogy az ingatlan támogatási igénye kiemelt fontosságú a gyors szolgáltatásnövelés és a térség fejlődése szempontjából. Ennek a jövőbeli fejlesztési támogatásnak az eredménye, hogy a szállodaépület jelenlegi tervezet alapján 43 szobás 4 csillagos, konferencia-teremmel, biliárd és szivarteremmel, valamint 150 fős étteremmel bővülne. A megfelelő jogszabályok és rendeletek alapján a szintek elérése mozgássérülteknek is lifttel elérhetők. Az épület fejlesztése során a lehetőségekhez mérten 100%-os akadálymentesítést szeretnénk elérni.
A szálloda csatlakozásként egy 3 szintes wellness épület lesz kivitelezve, melyben helyet kap többek között bowling és squash pálya, biliárd és darts lehetőség, szauna- infraszauna, aromakabin és gőzkamra, szolárium, masszázs, kozmetika és fodrászhelyiség, valamint 20 méteres úszómedence, gyerekmedencével és hidromasszázs káddal.
A szolgáltatások használata külön vállalkozóknak (pl. kozmetikus, fodrász, masszőr) is kiadható, illetve megfelelő előkészítéssel saját szolgáltatásként is üzemeltethető.
A szálloda és wellness épület megépítése elsődleges fontosságú a szezonalitás teljes megszüntetésében. Azonban a szolgáltatások a bevétel során annak összegétől függően bővül, így a fokozatos fejlesztés nem terheli meg a költségvetést, ezáltal a Létesítmény működése nem kerül veszélybe.
A szállodaépület területéhez tartozó sportpályák felújítása és bővítése során törekedni kell a szélesebb körű célcsoportok igényeihez. Így a meglévő pályák felújítása és bővítésével növelhetjük a használhatóságot. A profit növekedés ütemében a fejlesztés egyik kiemelt célja a teniszpályák téliesítése. Valamint a jelenleg kempingezőknek szolgáló Társalgó épület mellett kiépítésre kerülő négy évszakos műjégpálya is.
A szállodaépület mellett egy régi istálló felújítása a lovas turizmus, a lovaglást szerető célcsoportok igényeit kívánja kielégíteni, ennek megfelelően a felújítás során közel 8 férőhelyes istállóbővítést célzunk meg, kifutóval és karámokkal. A lovaglási lehetőséget saját szolgáltatásként is vagy más vállalkozónak való bérbeadással is üzemeltethetjük. Az istállónak szükséges rendelkeznie a minőség szempontjából patkós minősítésnek (melléklet).
KEMPING
A jelenlegi tervezetben a projekt beindítása után törekszünk olyan bevételi forrás visszaforgatását elérni, melynek felhasználásával telepíthetünk faházakat a kemping területére, ezzel csökkentve a szezonalitást, növelve a komfortérzetet kedvelő kempingezők igényeit. A kemping területét kibővítve folyamatosan 10db 8 személyes alpesi stílusú faház lesz kiépítve, melyben ivóvíz, mosdó, mellékhelyiség és villamos ellátás lesz igénybe vehető.
A Kemping Kerékpáros Túrázóknak való lehetőségei és igényei szerint kialakításra kerül egy őrzött fedett kerékpáros tároló, valamint a Gyugy-Lengyeltóti-t összekötő kiépítésre kerülő Kerékpár Úttal a gyorsabb és kényelmesebb szálláshely szolgáltatás igénybevételéért közvetlen bejáratot biztosítunk.
A bevétel visszaforgatásával megépítünk egy szabadtéri úszómedencét is, mely kizárólag szezonálisan működne
A projekt kiemelt jövőképe alapján itt is komoly fejlesztési céllal rendelkezünk, melyhez a kemping Főépületének átépítése elengedhetetlen a szolgáltatások minőségének javításában, ezért a szükséges átépítés után teljes akadálymentesítés, mozgássérülteknek és gyermekeknek külön mellékhelyiség, mosdó és fürdő, pelenkázó helyiséggel. A jelenlegi Társalgó helyettesítésére, és a központi kempingépület megvalósítására, a Főépület kiegészül egy csatolt épületszárnnyal.
A kemping jelenlegi Társalgója Kávézó épületté lesz alakítva, mely a közvetlen mellette megvalósítandó jégpálya téli üzemeltetése során Melegedőként is funkcionál. A kávézó szolgáltatásai mind a kempingezők, mind a látogatók igényeit kielégítik.
FÜRDŐTÓ
A fürdőtó átalakítási terve a célcsoportok tekintetében főleg a családok és a kis gyermekek igényeit, a pihenni vágyókat veszi elsődlegesen. Ennek megfelelően a tó mellett létrehozható egy homokos pancsoló kis vízmélységgel, puha kagylómentes homokkal, mely fizikai védelemmel lesz elválasztva a központi fürdőtótól. Ennek egyik részeként kialakításra kerül egy taposómedence is közepes méretű folyami kavics terítéssel.
A fürdőtó forrásainak kitakarítása utáni kiépítési tervben törekedtünk, hogy a forrásokat átívelő hidak mozgássérülteknek is elérhetőek legyenek. A források tisztaságát kavicsos aljzattal biztosítjuk,
A fürdőtó mellett található kacsató fejlesztése és esztétikai takarítása során koi pontyoknak ad otthont, melyek téliesítéséről a tó közepén megfelelő mélységű árok biztosít.
A jelenlegi tervezet szerint a meglévő óriás csúszda felújítása lesz csupán megoldható, azonban reméljük, hogy a későbbiekben a bővítésének megvalósulásával újabb attrakciót adhat az idelátogató fiataloknak és felnőtteknek egyaránt. A csúszdát nem terveztetjük kiemelkedő magasságúra, az élményekben csupán kiegészítő szerepet szolgál.
HORGÁSZTÓ
Jelenlegi tervezet alapján csupán csónakázásra, Vízi biciklizésre vagy egyéb vízi rendezvények megtartására használjuk a tavat, melynek kitakarítása és rendbetétele fontosabb, mint a horgásztóvá való fejlesztés.
A tó esztétikai takarítása után a szálloda partvonalán kavicsos kis mélységű padozatot hozunk létre, mely a szálloda étterméből és az egyes emeletek erkélyeiről betekintést enged a sekély vízben fürdő nagyobb halakra. A jövőben nagyobb halak betelepítése a bevételi forrás visszaforgatásának vállalkozásvezetői megtárgyalásától, valamint az esetleges egyéb támogatási lehetőségek megszerzésétől függ, ezen fejlesztés a horgásztó működésének feltétele. A lehetséges halfajták az amur, a ponty, a busa, egyes ragadozóhalak, fekete sügér, harcsa, csuka, süllő, valamint kistestű halak, mint amilyen a küsz, kárász, keszegfélék. A haltelepítésnél szükséges a jelenlegi halmennyiség felmérése és tájékozódás a tóba maximálisan telepíthető halak számáról
A horgásztó parkerdő felüli részére stéget helyezünk ki a csónakok, vízi biciklik számára.
A horgásztó ökoszisztémájának védelme érdekében az esetleges horgászati lehetőség engedélyezésével a helyi horgászati szabályzat betartása kötelező.
PARKERDŐ
A tervezet a zöldövezeti felújítást és rendbetételt emeli ki legfőbb feladatának ezen területen, az erdőben található Tanösvény fejlesztése, az utak állapotának feljavítása, az erdei sporteszközök és játszóterek felújítása mellett kiemelt fontosságú a kártevők (kullancs, szúnyog, stb.) elleni megfelelő védekezés, mely megfelelő komfortérzetet, és biztonságot jelent a kisgyermekes családok számára is.
A parkerdő több területén elhelyezésre kerülnek játszóterek, fedett pihenőhelyek, padok és sütő-főzőhelyek is. A birtok hátsó részében megvalósul egy fizikailag a fürdőtóhoz nem kapcsolódó kutyás fürdőhely kutyafuttatóval, a kutyabarát célcsoport igényeinek kielégítésére. A kutyák viselkedéséről, alom takarításáról és egyéb szabályai alól nem térhetnek el. Az állatpark, állatsimogató meglátogatása kizárólag szocializálódott, nevelt kutyákkal engedélyezett.
A parkerdő a második olyan elem a birtokon, mely a jövőbeli terveink alapján kiemelt költségű fejlesztéseket foglal magába. Az állatpark létrehozása során olyan állatokat telepítünk be, melyek a hazai klímának megfelelő éghajlatot különleges beavatkozás (fűtés, hűtés) elviselik. Ennek megfelelően trópusi és sarkköri állatokat szabad tartásban nem tervezünk. Létrehozásra kerül többek között egy kb 12000 nm-es szarvaspark, 3000 nm-es rókafarm, és egy 1000nm-es terrárium és akváriumház, ahol hideg- és meleg vízi ritkán látott fajokat tekinthetnek meg a látogatók.
A két tó között elterülő gáttal szemben az omladozó löszfalban létrehozható egy pinceborozó, mely gabion támfalakkal megerősítve egyrészt a löszfal további amortizációját állítja meg, másrészt pedig kitűnő kereskedelmi lehetőség azoknak, akik idelátogatva a meleg nyári napon hűvös pinceborozóban kívánnak pihenni.
TELJES TERÜLETET ÉRINTŐ FEJLESZTÉSEK
Az ingatlanon kiemelten fontos, hogy olyan fejlesztések, melyek egyrészt bevételtermelést s, másrészt pedig a költségcsökkentést segítik elő. Ilyen például az attrakcióbővítéseken kívül maga az energetikai korszerűsítés, melynek első lépése a hálózat cseréje, a használati elektromos tárgyak kis fogyasztású nagyobb környezeti értékkel bíró cseréje, valamint olyan technológiák alkalmazása, melyek csökkentik a kiadásokat, a környezetterhelést és ezzel együtt megvalósításával elősegíthetjük a létesítmény működésének részleges önfenntartását.
Az energetikai korszerűsítések alatt olyan megújuló energiatermelő és felhasználó berendezéseket, valamint olyan technológiai újításokat értjük, melyek nagy mértékben csökkenthetik a létesítmények közüzemi költségeit (fűtés, hűtés, elektromosság, szennyvíz).
A fejlesztési tervekről külön listát készítettünk. (melléklet)
SZEZONALITÁST CSÖKKENTŐ ÉS MEGSZÜNTETŐ FEJLESZTÉSEK
Korcsolyapálya
A négy évszakos korcsolyapálya kitűnő lehetőséget nyújt azoknak akik a jégkorcsolyázást az enyhe telek, vagy a térség lehetőségei miatt nem tudja élvezni. Legyen szó egyszer korcsolyázásról vagy kispályás korcsolyaversenyek szervezéséről a pálya kitűnő szolgáltatás a szezonalitás leküzdésére akár a télen akár nyáron.
Tanösvény
A környezeti bemutatás egyik legnépszerűbb formája a tanösvény. Az ismeret-átadás döntően állomáshelyekhez kötődik. A tanösvény útvonalának bejárása során az ismeretek átadása nem folyamatosan történik, mint például egy túrakalauzban, hanem kijelölt állomáshelyeken. Ez természetesen nem zárja ki, hogy két állomás között előforduló látnivalókat is bemutassuk, de ennek a szerepe alárendelt. Az állomáshelyeket kijelölt útvonal köti össze. Minden tanösvényen vannak állandó épített elemek. Minimális követelménynek az indítótábla és állomásjelző tábla, vagy jel kötelező alkalmazása tekinthető. Az indítótáblát speciális esetekben (pl. rövid, néhány állomásból álló tanösvények) helyettesítheti például egy szórólap. Alapvető követelménynek tartjuk az útvonal bejárását segítő jelzésrendszer
(turistajelek, útjelzők stb.) alkalmazását is, amelytől csak kivételes esetben, az egészen rövid, egyértelműen követhető útvonalak esetén lehet eltekinteni. Balesetveszélyes helyeken
alapvetően szükségesek a baleset-megelőzést szolgáló épített elemek (pl. védőkorlátok,
lépcsők) alkalmazása. A Tanösvényünk télen sem marad tétlen. A bemutatásra kerülő témáknak van egy közös üzenete. Ez a tanösvények esetében jellemzően az adott területen előforduló értékes tájelemek jelentőségének megismertetése, megőrzésük fontosságának hangsúlyozása és megőrzésük módjának bemutatása. Ez utóbbin belül kiemelten fontos annak hangsúlyozása, hogy a látogató mit tehet az örökségmegőrzés érdekében. Lényeges, hogy a bemutatásra kerülő ismeretek nem egymástól függetlenek, hanem egy meghatározott vezérgondolatra vannak felfűzve.
A tanösvények egyidejűleg hármas funkciót töltenek be, melyek a következők:
1. oktatási-ismeretterjesztési funkció: információ- és ismeretátadás, érdeklődés
felkeltése;
2. értékvédelmi funkció: környezeti szemléletformálás, aktivizálás, a látogatók
irányítása és
3. élményadási funkció: kikapcsolódás, élményszerzés
Rendezvények
A rendezvényeink szervezésekor, tervezésekor figyelembe vettük, hogy olyan időszakokra is tervezzünk eseményt, ami a hagyományos szezon időszakon kívül esik. Ezért a rendezvénytervünkben éves tervezetet mutatunk be.
Szállodaépület bővítés és Wellness épület megépítése
1.3. PROJEKT CSAPAT ÉS ÜZEMELTETŐI CSAPAT
A Projektcsapat kettő részből tevődik össze, mely összeolvad a fejlesztések megvalósulása, és az Üzemeltetés megkezdése során. Az egyes személyek és munkakörök meghatározása, valamint a szükséges feladatok elvégzése külön dokumentumokban vannak kidolgozva. Ezen dokumentumok nem képezik a melléklet részét, mivel alapvető információkat tartalmaz, melyek elérhetőek bárki számára az interneten.
A PROJEKT menedzsment összeállítása:
Projektvezető (később Létesítményvezető), Projektkoordinátor (később Létesítményvezető helyettes), Projektasszisztens (később Asszisztens).
Az Üzemeltetés során olyan csapat létrehozása a cél, mely képes a fejlődésre, és a szükséges csapatszellemben való részvételre. A minimális költségvetés miatt, ezen személyeknek jelentős terhet, munkát és feladatot kell elvégezniük. Ennek érdekében mind a vezetőséget, mind pedig a dolgozókat úgy választjuk ki, hogy azok a munkakörüknek megfelelően dolgozzanak. A bevétel növekedés visszaforgatásának lehetőségével a dolgozók bérezésének folyamatos emelését, új dolgozók felvételét érhetjük el.
Üzemeltetési csapat (5 éves periódus végére)
(de minimis támogatással megvalósuló fejlesztés utáni munkahely teremtésével):
Létesítményvezető, Létesítményvezető helyettes, Konyhafőnök – Chef, Asszisztens, Könyvelő, Ügyvéd, Konyhai dolgozók, Szakács, Recepciós, Bérügyintéző, Szobaasszony, Szobalány, Felszolgáló, Pultos, Műszaki dolgozó, Elsősegély dolgozó, Állatgondozó, Bolti eladó,
(magasabb támogatással megvalósuló fejlesztés utáni munkahely teremtésével):
Létesítményvezető, Létesítményvezető helyettes, Kereskedelmi vezető/Értékesítési Igazgató – Sales Manager , Szállodavezető/Szállodaigazgató – Hotel Manager , Wellness Vezető – wellness manager, Biztonsági vezető, Konyhafőnök – Chef, Étteremvezető – Restaurant Manager , Parkvezető, Rendezvénykoordinátor, Asszisztens, Könyvelő, Ügyvéd, Konyhai dolgozók, Szakács, Recepciós, Bérügyintéző, Szobaasszony, Szobalány, Felszolgáló, Pultos, Műszaki dolgozó, Elsősegély dolgozó, Wellness dolgozó, Állatgondozó, Bolti eladó, Parkgondozó, Lovász, Biztonsági őr,
A munkahely teremtésben az éves munkaszerződésekkel való felvétel kizárólag a szálloda és wellness épületek fejlesztéseinek befejezésével lehetséges, addig a főként szezonális és a fejlesztésekre szüneteltetett munkahelyeket tudjuk megvalósítani.
A fejlesztések során a személyi erőforrások szervezésénél törekedtünk a költséghatékony, ám szolgáltatás színvonalának csökkentése nélkül olyan létszámot felállítani, mely sikeresen tudja működtetni az Üdülőlétesítményt. A cél a maximálisan pozitív visszajelzés a vendégek részéről.
2. Iparágelemzés
A turizmus nem jellemezhető csupán a szálláshely szolgáltatással és a vendéglátással, mivel a hazai belföldi és külföldi turisták igényei különböző termékcsoportokat is érintenek.
2.1. A térség idegenforgalmának jellemzése
A település idegenforgalmi szerepköre háttérbe szorul a Balaton partján fekvő településekhez képest.
A Lengyeltóti Kék-Tó Üdülőfaluban szálláshely szolgáltatással foglalkozó szolgáltató a tevékenységét 2010 évben megszüntette, azóta az ingatlan zárva van, emiatt kereskedelmi szálláshely nincs a településen. Egyéb szálláshely szolgáltatói tevékenységet folytató vállalkozás 3 üzemel a településen, összesen 6 szobával, 13 ággyal. Jelentősebb, az idegenforgalmat érintő fejlesztés 2007-2014 között nem volt.
A településen megforduló turisták száma 2014-ben mindösszesen 31 látogató volt a településen, akik 146 vendégéjszakát töltöttek el itt, 2013-ban pedig 37, 217 vendégéjszakával. A jelentősebb kereskedelmi szálláshelyet jelentő Üdülőfalu megszűnése előtt a településen 2010-ben 481 vendég fordult meg, akik 1014 éjszakát töltöttek a településen. A korábbi években, így 2009-ben és 2008-ban is a vendégek száma meghaladta a 3000 főt, a vendégéjszakák száma pedig a 10 000 vendégéjszakát. Átlagosan 4,5 napot töltöttek a vendégek a térségben. Meg kell jegyezni, hogy ezen számok olyan turisztikai létesítmény üzemeltetése közben keletkezett, mely nem kínált nagyobb értékkel bíró, kidolgozott attrakciókat, stílusa megmaradt a szocreál hagyományoknál.
A település turisztikai vonzerejét (potenciális attrakcióit) a hasznosítatlan, de a közelmúltban önkormányzati tulajdonba került Zichy kastély (tulajdonos: Lengyeltóti Város Önkormányzata), a Kék-tó természeti környezete, a pusztaberényi Ménes, az erdők és a vadállomány, illetve a szőlő- és borászati ágazat jó termőhelyi adottságaiban rejlő lehetőségek jelentik. Ide tartoznak még azon, ember által létrehozott attrakciók, mint a Dió fesztivál, a Tóti Napok, a helytörténeti kiállítás (üzemeltető: Lengyeltóti Művelődési Ház és Könyvtár), vagy a térségi szerepkörű uszoda és fürdő.
A térségben idegenforgalmi lehetőségeket mutat a kulturális jellegű somogyvámosi Krisna Völgy, történelmileg a somogyvári Szent László Emlékhely, népművészetileg a buzsáki tájház, egészségügyi szempontból a Csisztapusztai Gyógyfürdő, vagy a természeti szempontból értékes Nagy Bereki Fehérvíz Láp.
Mind a Fonyódi Járás, mind a térségi Társulás fejlesztési terveiben, valamint a helyi országgyűlési képviselő elmondása alapján is kiemelten fontos fejleszteni az idegenforgalmat a társadalmi és gazdasági fejlődés érdekében. Ennek érdekében idén a közutak, kerékpár utak és egyéb infrastrukturális fejlesztések is elkezdődtek, valamint benyújtásra került a Csisztapusztai Gyógyfürdő fejlesztési terve is.
A térség turisztikai szempontból nincs kihasználva, azonban megfelelő vállalkozással, és annak bevételtermelő, az önkormányzatoknak és az Államnak is fizetett járulékaiból ez a kihasználatlanság megszüntethető.
2.2. Versenytársak elemzése
A térségben a Balaton közelségének valószínű hátránya ellenére a Kék Tó Üdülőnek csak előnyei vannak versenytársaival szemben. A birtok maga egy csendes völgyben terül el, ahol friss forrásvíz táplálta tavak adnak lehetőséget a kikapcsolódásra, és kellemes erdei sétát tehetnek, megcsodálva az erdei vadvilág növényi és állati szépségeit. Mindezt kerítéssel védett birtokon az illetéktelen személyek és vadállatok elleni védelemmel.
A városközponttól mindössze 1400métere fekszik, melyet az Üdülőtől kerékpárúton át is elérhetnek.
Legnagyobb előnye a kettő darab geotermikus energia kinyerésére alkalmas kút, mely lefojtva várja, hogy a vendégeket kiszolgálhassa.
A vállalat előnye még a kis átlátható szervezet, mely a döntéshozatal idejét megrövidíti, és a partnerekkel való közvetlen kapcsolattartást megkönnyíti.
Potenciális versenytárs a kistérségben nem található. Termálvizes fürdő a közelben Buzsákon Csisztapusztán található, ahol szálláshely szolgáltatással is foglalkoznak, azonban nem tekinthető konkrét versenytársnak, mivel szolgáltatásait tekintve lemarad a Kék Tó Üdülőfalu tervezetétől.
A megyében több olyan vállalkozás is akad, amely versenytársként tekinthető a projekt ingatlanjának, azonban ezen vállalkozások többnyire központosított szolgáltatást nyújtanak, mint amilyen a horgászat, termálfürdő, szálloda vagy kemping. Természetes fürdési lehetőség a közelben a Balaton, azonban ez sem tekinthető versenytársnak, mivel a mi célcsoportunk olyan személyek és társaságok, melyek a csendes igényes kikapcsolódást, pihenést részesítik előnyben
SZÁLLÁSHELY SZOLGÁLTATÓK
A térségben szálláshely szolgáltatás turistaházakban és vendégházakban található meg. Jelentősebb szálláshely szolgáltatók inkább a Balaton parti térségében találhatóak. Azonban ezek nem tekinthetőek konkrétan versenytársnak, mivel általánosságban elmondható, hogy némely eseteket kivéve a Balaton parton található szálláshelyek kizárólagosan csak szállást és étkezést nyújtanak, cserébe a Balaton közelségéért.
A négy csillagos szállodáknál nem sokkal de előnyösebb helyzetet teremt az a programsorozat, mely jelentősen elősegíti a szezonalitás megszüntetését, ezzel a Balaton parti szállodák többségét a szezonon kívül megelőzi. Télre a magyar tenger kiürül, és ha csak nincs más attrakció az adott szállodakomplexumban, akkor a vendég más kikapcsolódást keres.
FÜRDŐTÓ
A Balaton az igazi versenytárs ebben a kategóriában, ugyanis 15km-es távolságával relatív közelsége vonzóbbá teheti egyes turisták szemében mint a projekt helyszínét. Azonban a Balaton hátrányai miatt, sokan a közeli falvakban keresnek szállásokat, ahol pihenést és csendet találhatnak.
A Balatonon kívül konkrét természetes strandfürdő a térségben nem található.
A Csisztapusztai Gyógyfürdő ebben a szempontban még versenytársat jelenthet, azonban megfelelő marketing és szolgáltatás kidolgozásával az említett létesítmény előnyt jelenthet számunka.
KEMPING
A legtöbb kemping hasonló szolgáltatásokat nyújt, mint a Kék Tó, azonban komplexen ezek a szolgáltatások kizárólagosan nálunk található meg. Ilyen pl. az Állatsimogató, Horgásztó, Fürdőtó vagy épp a sportolási lehetőségek. A kempingező segítséget kaphat a környék látványosságainak megismeréséhez, a szolgáltatások folyamatos bővítésével kerékpárt vagy épp robogót bérelhet. Kipróbálhatja a lovaglást, vagy részt vehet a rendezvényeinken. A kempingek kizárólag a Balaton parton számítanak vetélytársnak, azonban a térség kerékpáros és gyalogtúrás útvonalait is többen látogatják, melyeknek megfelelő helyet tudunk biztosítani versenyképes áron.
ÁLLATSIMOGATÓ, ÁLLATPARK
Az 50 km-es körzetben több Állatsimogatót is nyilvántartanak. A Bonnyai Állatsimogató ugyan gyönyörű látvány, hatalmas parkjával, azonban igazán ott is a horgászpark érvényesül. A versenytársaknál több lehetőséget kínálunk, mely kiegészítőként nagyobb vonzerőt jelent. A cél a birtokon tartalmasan eltöltött minél több idő, fél és egész napos kikapcsolódással. Az Állatparkok, Állatkertek közül a legközelebbi a Pécsi Állatkert, illetve a Balatont megkerülve a Veszprémi Állatkert. Mindkettő komoly versenytársa, azonban a Balaton déli partjától való távolság az idelátogatókat a szolgáltatások számát tekintve várhatóan a Kék Tó parkja fogja érdekelni. Ezen cél elérése érdekében figyelembe vesszük azon célcsoportok jellegzetességét, akik mindig az újdonságra vágynak.
A fejlesztések során a parkerdő élettel való megtöltése látogatónövelés szempontjából és megfelelő programokban való részvétellel támogatásnövelés céljából is elengedhetetlen. A hazai éghajlatot elviselő állatfajok szabadtéri telepítése az 5 éves fenntartási idő alatt megvalósulhat.
2.3. Vendégkör
Bár a 2008 as válság rendkívül módon érintette a turisztikát, azonban a statisztikai adatok szerint, és saját tapasztalatok alapján is úgy értékelhető, hogy kezd ismételten emelkedni az idegenforgalmi bevételek összege a belföldi és külföldi turisták arányát tekintve is. Megváltozott azonban az igények és a jelenlegi szolgáltatások már nem kielégítőek a mai kor célcsoportjainak. A mobil és egyéb internetes technológiák növekedésével nekünk is tartanunk kell a lépést. Ennek érdekében már felvettük a kapcsolatot és megkaptuk a szükséges árajánlatot a wifi hálózat kiépítésére. Azonban törekszünk rá, hogy ne vigyük teljes mértékben át a technológiai újításokra az attrakciókat.
A célcsoportok igényei már nem követhetőek kötelező jelleggel, a legtöbben változatosságot és választhatóságot keresnek, amit nálunk megtalálhatnak. Az aktív és passzív pihenni vágyók is választhatnak maguknak programot. Az egyedülállók, párok és családok is ugyanúgy megtalálhatják az élményt, ahogy az idősek, mozgássérültek is. Törekedtünk arra ,hogy minél nagyobb választási lehetőséget nyújtsunk, ezzel minél több célcsoportot és nagyobb látogatottságot érjünk el.
A vendégkör az előzőekben foglaltak szerint azonban két csoportra még oszthatóak. Új és visszatérő vendégeink. A fejlesztések során, valamint a szükséges marketing és kommunikációs terv teljesítésével elérhetőek azonban, hogy új vendégek, látogatók is érkezzenek hozzánk, valamint a már idelátogatott vendégeink is új szolgáltatásokkal, a szolgáltatásaink fejlesztésével visszatérjenek.
2.4. Jövőkép
Kiemelten fontossá vált a gazdasági szempont, mely manapság már nem a beruházás nagyságában rejlik, hanem a minél hosszabb üzemeltetési időben és annak költségeiben.
A beruházási költségek szerepe nem csökkent ugyan, azonban a beruházást a jelenlegi gazdasági kondíciók jelentősen támogatják különböző pályázatok révén, jobban mint magát az üzemetetést. Van néhány lehetőség az üzemeltetés támogatására is, azonban figyelembe vételkor több olyan szempont is felmerül amit nem hagyhatunk el.
A szezonalitás teljes megszüntetése . A lehetőségekhez mérten a vendégek száma, rendezvények megtarthatósága ne függjön időjárástól vagy évszaktól.
A szolgáltatások folyamatos változása, számának növelése – az ingatlan megvásárlásával, területvásárlásokkal és újabb szolgáltatások, attrakciók bevezetésével a régi vendégeinket is visszacsalogathatjuk évente.
A szolgáltatások minőségi növelése – az egyes területek versenytársaihoz igazodva kell a minőséget fenntartani,
Az eltérő szokások elkülönítése – a fiatalok és egyéb más szórakozási csoportok elkülönítése, az egymást zavarásának elkerülése.
Innovatív megoldások keresése, valamint egyedi kidolgozások, szolgáltatások és elemek bevitele a birtok életébe
költséghatékonyság korszerűsítése az energiahatékonyság, víztakarékosság és egyéb környezettudatos megoldás révén.
Állandó rendezvénysorozatok megszervezése
A jövő célja egy olyan komplex szabadidő központ, mely korosztálytól és nemtől függetlenül tudja kiszolgálni a vendégeket, megfizethető áron, az év minden napján. A szolgáltatások növelésével és minőségeinek emelésével a látogatottság jelentősen megnövekedhet, ezáltal a város és a térség relatív életét, életszínvonalát is fellendítheti.
Számbeli céljaink bemutatásával látható, hogy bár a múlt üzemeltetési adatait jelentősen meghaladtuk tervben, azonban figyelembe vettük, hogy a hasonló létesítmények az általunk megadott számbeli céloknál nagyobb valós értéket érnek el éves szinten. A megfelelő szolgáltatásokkal és marketinggel az indikátorcélok könnyen elérhetőek.
Speciális állatfajok
Eurázsiai hiúz: a WWF által is marketingtámogatással és információs segítséggel biztosított állatfaj védelme érdekében kialakított zárt ketreccel határolt nagyobb terület. A hiúzok megmentésére tett lépések komoly munkát igényel. A látogatónövekedés természetesen itt is megjelenik, azonban elsődleges cél ezen állatfaj mentése, szaporulatának visszahelyezése természetes környezetébe.
Az Európai Bölény beszerzésével és tartásával ritkaságot mutathatunk be természetes közegben. A kaposfői bölényfarmon amerikai bölényeket tartanak. Célunk azonban az Európai bölény bemutatása a térség lakosságának, valamint az idelátogatóknak.
3. Marketingterv (Melléklet)
A jó marketingterv a vállalkozás sikerének elsődleges kulcsa. Megmutatja, hogyan fogja a cég a szolgáltatásait, termékeit értékesíteni, hogyan alakítja ki az árakat, milyen módszerrel próbálja a célcsoportokhoz eljuttatni a szolgáltatást, és mit tesz azért, hogy leendő vendégeit érdeklődővé tegye a szolgáltatások iránt, milyen módszerrel bővíti a célcsoportok megtalálását.
A terv legfontosabb része azonban, hogy utasítást adjon a vállalkozásnak, hogyan is alkalmazkodjon a vendégek igényeihez, hogyan elégítse ki azokat, és hogy oldja meg, hogy a vendég ne más szálláshelyet vagy kikapcsolódást válasszon.
A Mellékelt Marketing és Kommunikációs terv csupán az Előkészítéshez és egyes kötelező feladatokhoz nyújt betekintést. A teljes Marketing és Kommunikációs terv a kivitelezés megkezdésére elkészül
3.1. Piacszegmentáció
A piackutatásnak abból kell kiindulnia, hogy a piac jól elkülöníthető részekre, szegmensekre oszlik. Ezek mindegyikének megvannak a maga sajátos termék- vagy szolgáltatásigényei. Ha a vállalat jobban eleget tud tenni ezeknek az igényeknek, mint a konkurencia, megnövelheti piaci részesedését és hasznát. A piacszegmentáció tehát feltárja a szálloda számára azokat a lehetséges vásárlói csoportokat, amelyek potenciális vendégként jöhetnek számításba.
Ezen kritérium segítségével határozza meg célcsoportjait:
1. Földrajzi: Magyarország, az Európai Unió tagországai, valamint Oroszország. Növekvő érdeklődés és jelentős vendégszám található még az Ázsiai és Amerikai országokból is. A kistérség önkormányzataira jellemző testvérvárosok lakóit és vendégeit fontos megjegyezni, mivel eddig nagyobb létszámú kulturált fogadólehetőség nem volt megtalálható.
2. Demográfiai: fiatal házasok és egyedülállók, középkorú házasok és egyedülállók, nyugdíjas házaspárok és egyedülállók, diákok, valamint különböző cél érdekében összetartozó egyesületek, klubok, önkormányzatok és vállalkozások.
3. Pszichográfiai: társadalmi osztályt tekintve alsó és középosztály. Tekintetbe véve, hogy 3 csillagos szállodánk mellett jelentős látogatottságot várunk az állatsimogató, a kemping és a fürdőtó tekintetében is.
A Piackutatás során felhasználtam az internet lehetőségeit, mely alapján megfelelő statisztikai és állapotfelmérést is figyelembe tudtam venni.
3.2. Árpolitika
Az ár olyan szempont a létesítmény működésében mely nagyban befolyásolja a sikert vagy a bukást. Bár a teljes terület attrakciója megkövetelné a nagyobb árak meghatározását, azonban mivel olyan elem, mely bevételt jelent, ezért a bevétel növekedése érdekében, valamint a szociális és kulturális helyzetet, a versenytársak, valamint a statisztikai adatokat is figyelembe véve olyan árakat határoztunk meg, melyek egyrészt megfizethetővé teszik minden célcsoportunknak a létesítmény szolgáltatásait és termékeit, másrészt nagyobb vendégcsalogatást ér el versenytársaink áraihoz képest. Fontos azonban megjegyezni, hogy a vendégek nagy része a kulturált környezetért és társaságért látogat el hozzánk, melyet nem veszélyeztethetünk az alacsony árak megfizethetőségét jellemző viselkedészavaros, esetleges problémák miatt elhanyagolt személyek, csoportok miatt.
Optimális esetben az ár és a minőség nagyon szorosan állnak egymás mellett, ezen részével mi oly módon ellene mentünk, hogy bár a minőséget növeltük, az árakat nem emeltük ennek megfelelően.
Vállalakozásunkban tehát meg kellett határozni, hogy az árpolitikával milyen célokat szeretnénk elérni.
- forgalomnövekedés
- bevétel maximalizálás
- megfizethetőség
- szolgáltatások minőségének magas szinten tartása
- fejlesztések folyamatos véghezvitele
- pozitív visszajelzések maximalizálása
Jelentős bevételt termelő szolgáltatás a szálláshelyek forgalmazása, mely jelenlegi árképzés szempontjából érzékeny. A vendégek tudatos vásárlása, valamint információra való hajlama az internet megjelenésével növekedett. Az árakat látvány és szolgáltatások szerint értékelik. Ennek érdekében komoly fotó és videómarketinget hozunk létre. Azonban figyelembe kell vennünk azt a szempontot is, miszerint két különböző célcsoport igényeit is ki kell elégítenünk, az alsó és a középosztály rétegét. A két réteg hozzáállása jelentős mértékben tér el minden árpolitikai módszertől. Ezért szálláshely árpolitikának meghatározásánál is inkább a statisztikai adatokat, valamint a versenytársak árait figyelembe véve alakítjuk ki. A vendégek döntését elősegítve tudatosan, minél több információval ellátva kell őket segíteni, ezeknek legjobb és leghasznosabb formája a weboldalon, közösségi médián és egyéb marketing eszközön megvalósuló folyamatos kép és videó megosztás, valamint a vendégeknek fenntartott fotóalbum és vendégkönyv.
Az árpolitikai terveket a jövőben helyi, nyugdíjas, gyermek és családi kedvezmények beépítésével kívánjuk a vendégek érdeklődését felkelteni. Az árak meghatározásánál, valamint egyes szolgáltatások elkülönítésével pedig megfelelő értéket határozunk meg az idelátogató személyeknek.
3.3. Értékesítési politika
Az értékesítési tevékenység alatt nem csak magát az eladási folyamatot értjük. A kereskedelmi egységek megszervezése és üzemeltetésének megkezdése a létesítményvezető feladata, az egységek ellátásáért a bolti dolgozókon keresztül a létesítmény vezető helyettes felel.
A későbbiekben (fejlesztések után) kereskedelmi vezető feladata, hogy az értékesítési folyamatot ellenőrizze, a szervezeti formát alakítsa, az ehhez szükséges személyzetet kiválassza, képezze, motiválja és ellenőrizze.
Az értékesítés során az Üzemeltetési csapat döntése értelmében kiválasszuk azokat a egységeket, melyeket vállalkozáson belül és amit bérbeadással kívánunk üzemeltetni. Ennek megfelelően az általunk üzemeltetett kereskedelmi egységekre megfelelő személyzet és működési terv készítése készül. A bérbe adandó kereskedelmi egységekre bérlő megkeresésére kerül sor, mely lehet pályázati úton vagy hirdetés útján.
A későbbiekben kereskedelmi vezetőnek az általa vezetett egységekre minden évben rövidített, a fejlesztéseket és terveket tartalmazó üzleti tervet kell benyújtania, mely elfogadása a létesítményvezetés feladata.
Fontos feladata a szolgáltatások eljuttatása a vendégekhez.
Ezenkívül a kereskedelmi vezetőnek kiemelten fontos lesz a kapcsolattartás az egyes elemek vezetőivel, a velük való egyeztetés során a felmerült értékesítési lehetőségek, problémák és megoldások megbeszélésre kerülhetnek, ezáltal javítva a döntések gyorsaságát és eredményességét.
Arra törekszünk, hogy eleget tudjunk tenni vendégeink igényeinek, e szerint alakítjuk szolgáltatásainkat, termékeinket és azok árait.
3.4. Marketingkommunikáció
Azt a folyamatot, amikor a vállalat tudatosan törekszik a róla szóló információk szabályozására, ellenőrzésére, irányítására, vállalati kommunikációnak nevezzük.
A marketingkommunikáció célja a vendégek befolyásolása, viselkedésének megváltoztatása, döntéseinek elősegítése, valamint a jövőbeli célcsoportok és vendégek informálása, tájékoztatása. Mely során elérjük azt, hogy a leendő célszemélyek a mi szolgáltatásunkat válasszák. 2019-re a legfőbb kommunikációs célunk, hogy elérjük a leendő vendégeinket, tudatosítsuk bennük a Kék Tó újbóli megnyitását és a szolgáltatások fokozatos bővülését látványtervekkel és célinformációkkal.
A szolgáltatásaink kommunikációja összetett feladat, ugyanis nem egy vagy két területen szeretnénk elérni a látogatottság növekedését, hanem a teljes területen, melyet 5 elemre bontottunk. Az összetett szolgáltatások tekintetében azonban kiemelten három célelemet állítottunk fel:
- Szálloda és apartmanok
- Kemping és faházak
- Parklátogatók és fürdővendégek
A fejlesztési támogatás megszerzése után, a szálloda átépítésének befejezéséig fontos a kommunikáció a leendő vendégekkel, ennek megfelelően a weboldalon a fejlesztés lépései és egyes fotók is megtekinthetőek, a jelenlegi és leendő szolgáltatásokkal együtt.
A marketing lényegét tekintve szükséges olyan vendégcsomagok kidolgozása, mely választási lehetőséget ad kedvezményes tartózkodásra és szolgáltatáshasználatra is, ez azonban jelenleg nem áll teljesen rendelkezésünkre, kidolgozása azonban az üzemeltetés megkezdésére elkészül.
A termékek, szolgáltatások és azok áraik meghatározásával együttesen az értékesítés módjai is fontosak. Ennek megfelelően előnyt élvezünk más induló vállalkozásokkal szemben, ugyanis az üzemeltetés egy múlttal rendelkező létesítményben kezdődik, mely jelenleg is több weboldalon (min 50 webhely) hirdetéssel rendelkezik, valamint a térségben táblák jelzik jelenlétét. A megfelelő weboldal megvalósításával, a hirdetések és táblák frissítésével költséghatékonyabb megoldást és döntő előnyt jelent más induló turisztikai létesítményeknél.
A létesítmény hírét három kezdeti forrásban határozzuk meg, melyek a a költséghatékonyság miatt fontosak.
Internet : fórumok, turisztikai weboldalak és közösségi hálózatokon való hirdetés.
Megkeresés: önkormányzatok, civil szervezetek és egyéb célcsoportok megkeresése a létesítmény lehetőségeinek bemutatására, együttműködésre, rendezvények helyszíneként való hasznosításra
Személyes kontaktus: rendezvények szervezésével célcsoportokkal való kapcsolatfelvétel, azok közvetlen továbbítása más célszemélyek/csoportok felé
A kezdeti költséghatékonysággal járó marketing feladatok elvégzése után törekszünk szélesebb körben is megvalósítani a létesítmény leendő látogatókhoz való elérését. Ennek érdekében szintén három forrást határozunk meg:
Média: fizetett hirdetések, reklámok és cikkek
Promóciós nyaralási lehetőség: ingyenes vagy kedvezményes nyaralási lehetőség biztosítása egyes kiválasztott személyeknek, akik hirdethetik. (pl. facebook nyereményjáték, híres személyek vagy csoportok)
Tagság: egyes szervezetekkel való költségtérítéses kapcsolattartás
4. Kockázatbecslés (Melléklet)
A vállalkozásoknak alapvetően szembe kell néznie a veszélyekkel, melyek felmerülhetnek, problémákkal melyek a legkisebb mértékben is befolyásolhatják az üzemeltetés sikerét. Fontos, hogy a projektmenedzsment és az üzemeltetési csapat a lehetséges kockázatok felismerje, azokra azonnal reagáljon, megszüntesse vagy mérsékelje annak károkozását.
A Kockázatelemzés tartalmi megoldásaival Mellékletben megtalálható, a teljes kidolgozás a kivitelezés megkezdésére elkészül.
A vállalkozás legnagyobb kockázatát a megtérülés jelenti, mivel relatív a vállalkozás projektcégként indul és rövid határidővel (5 hónap) szeretné az üzemeltetést megkezdeni, ezért kiemelten fontos, hogy a marketing és egyéb meghatározott munkafolyamatok el legyenek végezve. A projektcég üzemeletetésének egyik céljaként annak biztosítása van meghatározva, hogy az ingatlan fenntarthatóan üzemeltethető, ezért a második üzleti év végén az ingatlan megvásárlását tesszük első helyre. Jelenlegi piaci helyzetben azonban turisztikai létesítmények jelentős kockázattal bírnak a hitelintézeteknél. Az ingatlan megvásárlásának meghiúsulására egy a szállodafejlesztés nélküli vésztervezetet hozunk létre, mely alapján továbbüzemeltethető és fenntartható a vállalkozás
A szükséges forrás megszerzésével a vállalkozás azonnali indítása szükséges, ennek megfelelően a hibák lehetősége nő, aminek mérséklésére a csapat olyan mértékű összeállítása szükséges, akik tapasztalatuk és eddigi munkájuk, tudásuk alapján a hibakockázatát csökkentik, a felmerülő problémákra azonnal reagálnak.
Az ingatlan vásárlására esetlegesen felvett hitelforrás visszafizetésére olyan törlesztési kondíció szükséges, mely kettő év türelmi idő mellett, a türelmi időben csupán a kamatot kéri törleszteni. Ez a plusz két év türelmi idő elegendő arra, hogy a megfelelő fejlesztések megvalósításával az üzemeltetést folyamatosan fenntartsuk, a szállodaépület bővítéséhez szükséges beruházási összeget megszerezzük, és teljesítsük az üzleti tervben, a marketing és kommunikációs tervben foglalt feladatokat.
A bevételek növekedésének biztosítására elsődlegesen rendezvények szervezésére, illetve megfelelő kapcsolatok kiépítése mellett, együttműködési szerződések megkötésével az attrakciókat, programokat, azok fejlesztését, kialakítását költséghatékony módon biztosíthassuk.
A jelenlegi területen esztétikai változtatásokkal a következő szolgáltatások vehetők igénybe:
étteremhasználat (vendégeknek, helyi lakosoknak, rendezvényekre)
bárhasználat
büféhasználat (látogatóknak, szezonálisan kempingezőknek)
vegyes bolt használat (jelenleg szezonális használat)
kölcsönzői épület használat (jelenleg szezonális használat)
apartman házak 3db
fürdőtó, csúszda, játszóterek
kemping 510 férőhely
sportpályák (focipálya, két teniszpálya, röplabdapálya)
futópálya (1340 méteres)
tanösvény
A jelenlegi területen az OTSZ szerinti minimális tűzvédelmi és biztonságtechnikai változtatásokkal
a szálloda szobái szálláshelyként (37szoba)
A jelenlegi területen minimális beruházással
rendezvényhelyszín létesítés és rendezvények megszervezése, biztosítása és helyszínbiztosítás
állatsimogató (birkák, kecskék...)
4.1. A Kék Tó SWOT analízise
Erősségek
Megfelelő képzettségű személyek a térségben (Siófok turisztikai iskola, Mezőgazdasági Iskola, Kaposvár Építőipari Szakközépiskola stb.)
A turisztikai lehetőségek miatt stabil munkahely (szezonalitás leküzdésével)
A környezet hatása miatt nyugodtabb körülmények, családias légkör, családbarát munkahely.
A városban nincs megfelelő vendégfogadó helyiség és étterem, ezt a Kék Tó megoldaná (pl. Testvérvárosi találkozó alkalmával)
A várost keresztezi a Kaposvár Fonyód/Balatonboglár főút. Több zsákfaluból ezen úton jutnak el az emberek a Balatonig vagy onnan Kaposvárra.
A városban található benzinkút, orvosi és ügyeleti rendszer, rendőrség.
A Kék Tó több mint 20 turisztikai weboldalon hirdetve van, és több mint 50 weboldalon található meg vele kapcsolatban jegyzet.
A Kék Tó Üdülő a térségben több helyen van táblával jelezve.
A Kék Tó múltja alapján több tízezer ember fordult meg a régi üzemelésekor, ezek a személyek és családtagjaik, ismerőseik potenciális vendégek és reklámozók.
2db saját hő kút egyenként több mint 1000 méter mélységűek.
24 hektáros terület – nagyobb tartózkodási idő, több szolgáltatás lehetőség a jövőben.
Saját elkerített, őrzött parkoló
Kis szervezet, mely rugalmas és gyors döntésekre képes.
Az üzemeltetéshez szükséges alapok megvannak (kiépített terület, épületek, kerítés) – nem kell külön tavat ásni, alapot építeni vagy növényzetet telepíteni.
Balaton közelsége a vidékre vágyó célcsoportokkal is előnyt jelent.
Gyengeségek
Tőkehiány, a pénzforrás hiánya miatt lassabb, gyengébb kezdés
A nem kiforrt kapcsolati rendszer miatt lassabb, gyengébb kezdés a turizmusban - kockázatkezelés
Első projekt végig vitele miatt kevés Támogatás. – kockázatkezelés
A szálloda átépítésének idő és költséghiánya. – kockázatkezelés
Lehetőségek
Balatoni térség fejlesztésére kiírt Pályázatok, Balaton Kiemelt Üdülőövezetére, a Balaton térségére.
Az Uniós pályázatok között kiemelten sok a hátrányos helyzetű térségekre, városokra kiirt pályázat. pl. GINOP, TOP, VP,
A környező területek esetleges megvásárlásának lehetőségével az Költséghatékonyság felé újabb lépést lehet tenni.
A geotermikus hőforrások jelenleg lefojtva várnak, ezek kitűnően alkalmasak a hőszivattyús fűtési rendszer beépítéséhez.
A térség életszínvonal növekedésével a pénzintézetek forgalma növekszik.
A belföldi turizmus folyamatosan növekszik.
A célcsoport igények a nyüzsgő nagyvárosokból csendesebb vidéki helyeket igényel.
A létesítmény szolgáltatásainak folyamatos növekedése a beruházások, fejlesztések megvalósulásával.
Energiatakarékosság maximalizálása – új rendszerek beépítése és hasznosítása
Kullancs elleni környezetbarát védekezés kidolgozása, tesztelése esetén 14 hektáros kullancsmentes parkerdő látogathatósága.
Lengyeltóti Idegenforgalmi Fejlesztési tervei
Veszélyek
Növekvő migrációs válság miatt bekövetkező hátrányos hatás a turizmusra - kockázatkezelés
A pozitív fenntarthatósági és üzemeltetési bizonyítás ellenére nem sikerül a támogatás megszerzése - kockázatkezelés
A pozitív becslések ellenére kevés látogatószám, kevés bevétel. - kockázat kezelés
Állatbetegségek, tömeges elhullás – kockázatkezelés
Erdőtűz, bár az erdőben szigorú a tűzgyújtási tilalom és a dohányzás is tiltott, sajnos a lehetőség mindig fent áll, főleg szárazabb hetek alatt. – kockázatkezelés
5. Pénzügyi terv, pénzügyi információk (Melléklet)
A Kék Tó pénzügyi terve betekintést nyújt abba, hogy a vállalkozás milyen bevételt kíván realizálni az elkövetkező években, milyen bevételforrásokkal, kiadásokkal és költségekkel számol a tevékenysége, a projekt kivitelezése és az üzemeltetés kapcsán.
Alapelvként határoztuk meg, hogy minden szükséges kiadás egységárát felfele kerekítünk, és minden várható bevétel egységét csökkentjük a statisztikai adatok és a fellelhető árak tekintetében. Ez alapján a költségeket túlbecsüljük, mely esetleges drágulási kockázatok esetén is biztosabb működést eredményez, és mérsékli a kockázat megvalósulásának hatását. A bevételeket pedig alábecsüljük némileg, ezáltal az esetleges látogatottság és szállóvendég várt értéke alatt is mérsékelhető a kockázat hatása.
5.1. Kapacitás kihasználtság, költség és bevételi terv
A szálláshelyeink, valamint a kemping férőhelye adott, a statisztikai adatok (KSH) valamint egyes hasonló létesítmények látogatottságának figyelembe vételével határoztunk meg egy reális kihasználtságot. A cél alapvetően az volt, hogy bizonyítsuk azt, hogy a minimális várakozás elérésével az Pihenőpark már gazdaságosan üzemeltethető.
Kapacitáskihasználtság, költség- és bevételi terv 2019. havi bontásban: 1. számú melléklet
A költség-haszon elemzésünk összeállítása megfelelő előkészítéssel, árajánlatok, árlisták összegyűjtésével és átnézésével, valamint a szükséges kapcsolatfelvételek után történt meg. Minimális, az induló vállalkozásoknak megfelelő feltételekkel, az adott lehetőségek teljes kihasználásával, valamint a szükséges költséghatékonyság folyamatos figyelembe vételével. A cél a fenntarthatóság bizonyítása, miközben megfizetett munkaerőt alkalmazva (jó munkaerő), és
folyamatos fejlesztésekre (látogatottság növelése) költve növeljük a bevételt.
Költség- és bevételi terv 2019. részletes havi bontásban: 2. számú melléklet
5.2. Tervezett eredmény kimutatás 2019-2020.-ra
Az első két évben a rövid felújítási és marketingidő miatt jelentős minimális bevételt és látogatottságot tapasztalunk, melyet a megfelelő támogatási források megpályázásával kívánunk jobban ellensúlyozni. A támogatások elutasítása esetén is olyan tervet és üzemeltetést valósítunk meg, mely garantálja a fenntarthatóság és az üzemeltetés biztosítását.
A indulás megkezdésekor kizárólag a projektmenedzsment személyi költségeit (3-4 fő) valamint az esztétikai rendbetételhez szükséges munkaerő költségeit kívánjuk megvalósítani. Az üzemeltetés megkezdése a szezon megnyitásával indul.
A 2020-es év végére, 2021-re számítunk a létesítmény értékének megnövekedésére a beruházások és a fejlesztések nagyobb részben való megvalósulásával, valamint a látogatottság értékelésével.
A Költség Haszon Elemzés táblázatban (lásd Melléklet) látható, hogy bár a bevétel-kiadás különbözet jelentős, azonban ez az összeg a kockázatokat figyelembe véve a túlélés kérdése, kockázati tartalékként realizálódik.
Eredmény kimutatást jellemző táblázatok : 4.számú melléklet
5.4. A szálloda tőkeszükségletének leírása
A vállalkozás komplex turisztikai létesítményt fog üzemeltetni, mely megköveteli a folyamatos karbantartást és fejlesztést.
2018 végére szükséges az ingatlan megvásárlása
2019 tavaszára szükséges az önerőből és de minimis támogatásból megvalósuló felújítás befejezése és az üzemeltetés megkezdése.
2020 végére, 2021 elejére szükséges a létesítmény felújított állapotában való megvásárlás, melyhez 380-400 millió forint hitelt szeretnénk felvenni és 164 millió forint támogatást igényelni. Ennek visszafizetési tervezetét a mellékelt Pénzügyi Tervben részletezzük.
2021-2023 között több mint 500 millió forintos beruházást és fejlesztést tervezünk megvalósítani, melynek nagyobb része a 4 csillagos spa és wellness hotel átépítését hivatott fedezni. Ennek az összegnek a megszerzését pályázati pénzből, hitelből, esetleges külső támogatásból, illetve a bevételtermelésből kívánjuk finanszírozni.
Lehetséges hitelkonstrukció
Hitelfelvétel összege: 400 millió HUF (+önrész)
Türelmi idő: 2 év
Kamatfizetés 2,87% / 3,57%
Törlesztési idő: 15 év
Első két évben csupán kamatfizetési kötelezettség, illetve 0%-os hitelnél nincs költség.
Harmadik évtől pedig fix tőke és csökkenő kamatozás a tőke csökkenésével együtt.
Támogatási Kérelem Melléklet: Hitelkonstrukció 2,87%-ra és 3,57%-ra